zillen.blogg.se

Sladda gärna in här om du är nyfiken på att följa oss på vår minipension mitt Häng på vettvi! /Herr, fru & kids Zillén

Kameltur i öknen

Publicerad 2015-01-17 13:24:20 i Allmänt,

10 € för halv timme på kamel i öknen. Pappa, Emelie, Robert och Maria bestämde oss för att sällskapa med kamelerna på tur. När vi kom fram till de då rastande och solgassande djuren kunde vi konstatera att de bar munkavle. Varför? Jo, för att reflexmässigt annars söker sig till träd och buskar för föda och i princip aldrig kommer i mål. 

Vi har fortfarande svårt att avgöra om kamelerna hade en eller två pucklar, men en sak är säker - de går inte ofta till tandhygienist. Har inte sett så risiga gaddar sedan gummorna och gubbarna på yoghurtpaketen. 


Kamelerna var mäktiga och ståtliga, och det var med pondus som de reste sig med oss på ryggarna. De ville till att hålla i sig klokt, för att inte glida ur sitsen. 


Turen gick genom sanddynerna i öknen, så när vi väl suttit oss tillrätta och vågade lita på våra ledsagare, kunde vi glutta över vackra vyer.





Vid ett tillfälle avvek vi från leden, kamelens ägare syntes inte framför det stora djuret, varpå Robert frågande och skrämt brister ut "Vem är det som kör egentligen?" 

Annars gick kamelerna på led i leden och det var snudd på att de vid varje kliv klev på varandra. Den närgångna turen innebar även att Robert och Emelies kamel flåsade mig i ryggen hela turen. Detta tyckte tydligen av av kamelernas skötare var roligt och skojade till det med att kasta upp ett rep över min axel, för att låta mig tro att det var kamelen som slitit sig loss - jag gick på det (!), till Robert och Emelies belåtenhet. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela