zillen.blogg.se

Sladda gärna in här om du är nyfiken på att följa oss på vår minipension mitt Häng på vettvi! /Herr, fru & kids Zillén

Uppdrag, ja-vist!

Publicerad 2013-01-22 06:59:37 i Allmänt,

Bakgrund:
Under en och annan soltimme kliar det i lemmarna och rastlösheten gör sig påmind. Just då är kortleken är en välkommen spelpjäs. Dock uppfyller kortspelet "Skitgubbe" inte samma nöje på två spelare, som på fler än två, och dessutom är Maria orubblig vinnare i "Vänd-10", vilket Johan tröttsamt snabbt konstaterade.

Syfte:
Vi ville uppfinna ett kortspel, där spelarna ställs inför en uppgift, tvingas använda hjärnbarken och ges möjlighet att rasera motspelarens strategi.

Frågeställning:
Hur spelas ett kortspel, som är utmanande, kräver tankeverkstad och innehåller möjlighet till djävulskap?

Avgränsningar:
Sällskapets bagageinnehåll är begränsat till den klassiska kortleken, vilket avgränsar andra typer av spelkort. Dessutom, finns varken lust eller tid att involvera fler personer än just oss, vilket ger oss ett bort fall på si så där 6 miljarder människor.

Metod:
Trial and error.

Resultat:
Efter ett gäng försök och justeringar tillbaka och fram, nådde vi följande instruktioner och spelregler.

-------------------------

Inledning...

1. Hitta en kompis att spela mot.

2. Skaka kortleken väl och dela ut 26 kort till dig och din kompis (13 kort vardera att ha på hand).

3. Dela ut kort 27 till din kompis och 28 till dig själv, med skillnaden att dessa kort är uppvända. Korten anger spelarnas utmaning/uppdrag.
Kortets siffra anger hur många stick du ska ta. Ess räknas som ett stick.
Kortets färg (röd eller svart) anger i vilken färg du för ett vunnet stick, får räkna detta * 2 eller * 0, dvs om ditt uppdragskort är ett hjärter och du tar 4 svarta stick och 3 röda, räknas detta samman till 4 + 3*0 = 4, alternativt 4 + 3*2 = 10. Du väljer alltså själv vid slutet av spelet om du vill multiplicera din färg (röd eller svart) med 0 eller 2, utifrån vad som är mest fördelaktigt för dig utifrån ditt uppdrag.

Under spelet...

4. Följ alltid färg (ruter, klöver, hjärter och spader), i den mån du kan. Om du saknar färgen, tvingas du saka valfritt kort och sticket är din kompis. Högst siffra i färgen vinner sticket. Ess räknas som 14 i spelet.

5. Ta alltid upp ett nytt varsitt kort ur den resterande högen med kort, efter varje stick. Detta betyder att du har 13 kort på handen, till dess att det inte längre finns kort att plocka upp.

6. Placera vunnet stick i rad av färg (röda stick till vänster och svarta till höger) framför dig. Detta betyder alltså att även din kompis kan räkna ut hur många stick i enlighet med ditt uppdrag du har (och därmed inte har tagit).

7. Spela stick för stick till dess att alla kort är utspelade.

Poängräkning...

Rätt stick enligt uppdrag = 10 p

Ett stick ifrån uppdraget (- eller + 1) = 5 p

Två stick ifrån uppdraget (-eller + 2) = 4 p

Tre stick... = 3 p

... osv.

Sex stick eller mer = 0 p

Först till 30 p, saluterar vinnare!

-------------------------

Slutsats:
Nervkittlande tankesmedja, som triggar ditt hjärta till spader!

All lycka och glöm inte...,

/J & M

Kommentarer

Postat av: Ella

Publicerad 2013-01-24 18:17:17

Gilla!! Måste testas!

Svar: HAHAHA, kan verkligen tänka mig att du skulle gilla't, din tokiga vinnarskalle!;-) Hoppas att allt är bra med dig! Skönt att du kunnat börja jobba igen.
Kramar
Maria Zillén

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela