zillen.blogg.se

Sladda gärna in här om du är nyfiken på att följa oss på vår minipension mitt Häng på vettvi! /Herr, fru & kids Zillén

Glaciär på glid

Publicerad 2012-12-27 22:22:00 i Allmänt,

"För ett par hundra dollar får man en guidad tur och röra isen! Lägg till ytterligare hundra dollar och du får 30 min på isen!"
Vi har båda rört skitig is förut, kanske gjorde vi bort oss, men vi satsade på att få se det bästa av glaciärerna från de leder som finns att tillgå helt gratis.

Vi ställde klockan på fem, Maria väckte mig vid halv sex, vi kom upp vid kvart över sex, hängde vid en bensinmack men bestämde oss för att chansa, kom till Frans Josef och hittade en ny mack vid halv åtta, var framme och gick ut på vår walk kl åtta. Vart tog tre timmar vägen?!
Lake Matheson är en liten sjö som ligger relativt skyddat från vinden. Det gör att en vandring runt sjön ger riktigt härliga speglingar av bergen i vattenytan. Vi anlände i sista stund. Bara fem minuter efter att vi tagit våra bilder kursade en bris ytan och magin var sedan borta.

Åter tillbaka vid vår Camper blev det sen frukost innan vi begav oss ut på walk nr två för dagen. Denna gång med utsikt över glaciären. Det tog oss ett tag innan vi fann perspektivet. De små smutsfläckarna på isen rörde sig!!! När vi insett att det var människor kände vi oss rätt dumma.

Efter lunch fortsatte vi söderut i all hast för att tillbringa natten i... Haast.

/M & J

Kommentarer

Postat av: Hans

Publicerad 2012-12-27 22:59:52

Fina bilder, klarar ni er med 16Gig? Ang bensinchatten, känns det igen från vår biltur till Grand Canyon;)

Svar: Bensinen räckte då med, och hade räckt till Fox den här gången också. Punkt. ;)
/J
Maria Zillén

Postat av: Anna L

Publicerad 2012-12-28 14:22:45

Ni anar inte hur avis jag är på er och hur många minnen som väcks till liv. Jag har sagt tidigare att jag ska åka tillbaka men nu är jag säker. Jag hoppas och tror att ni har det helt fantastiskt!!
Kram Anna

Svar: Hej kära Anna! Det låter som att du och jag en gång i framtiden ska boka en resa tillsammans. :) Johan hälsar att han också vill med. Varma goá kramar från oss
Maria Zillén

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela